Friday, April 10, 2009

Temper your passion with a veneer of etiquette and tact. Play along to get along.

In theory, it should not matter what other people think of you. But in practice, you may have to take on a certain role today in order to impress one or two important people. You need them on your side in order to accomplish what you need to accomplish. This is not a question of compromising who you are -- you should never do that. But you might need to temper your passion with a veneer of etiquette and tact. Play along to get along just this once.

Hmm~ ape yg aku paham…note kt atas tu rasenye mmg kene la kan dgn situasi aku pada hari jumaat bersamaan dengan 10 april tahun 2009…lebih kurang jam 4.30pm..bertempat di bilik print a.k.a blik lepak2…in theory, it should not matter what other people think of you…mmg aku x penah nak peduli pn ape org nk ckp psl aku…biarkanlah…asalakn diorg tu bahagia…even org yg ckp2 psl aku tu org yg aku tolong…or org yg slalu mintak tolong kt aku…ade aku heran korg nk ngumpat psl aku??? Matilah~ janji aku x kaco n nyusahkan hidup korang..setakat ckp2..n x menjatuhkan maruah aku sudah~tp..ade ke aku susahkan hidup org lain? Slain mintak duit kat mak ayah aku? And pinjam duit dr seorg classmate aku utk bayar bill tepon? And pinjam duit dr 2 org kawan aku di ipoh? Aku rase…xde…and mmg xde..aku hidup bukan utk susahkan org lain…tp org lain hidup untuk susahkan aku~

But in practice, you may have to take on a certain role today in order to impress one or two important people…sape? Org2 yg aku sgt hormat…tapi x perlu la nk perli2 aku…aku wat bisnes utk aku blaja…utk aku dpt duit slain dr nk exposekan diri aku dlm bidang perniagaan…ade ke aku wat bisnes mintak duit ko? Xde kan? “dia xpe lame2 kt sini..dia suka…bleh wat bisnes” (sambil gelak2) perlu ke ko ckp camtu? 2 kali ok ko ckp camtu~ aku nk je tny ape masalah ko ngn aku sbb aku wat bisnes ni? Tp nnt ko ckp aku biadap lak kan? Aku bukan diajar utk biadap ngn org yg lebih tua dr aku…aku bukan diajar utk melawan blik ckp org…tapi aku mengajar sendiri diri aku untuk lebih berhati-hati apabila mengeluarkan kata2 supaya xde org yg akan terase..aku sendiri yg mengajar diri aku supaya hormatkan org2 yg lebih tua dr aku…aku sendiri yg letakkan tahap respect aku kt dorg…tp jgn sampai aku hilang hormat aku kt dorg ni…aku xnak jd cam aku yg dlu…aku yg dulu?? Aku yg dulu penah sound cikgu…cikgu skolah yg dlu sgt aku hormat…cikgu yg dlu slalu mtk tlg dr aku…cikgu yg dlu kenalkan aku dgn dunia seni persembahan…cikgu yg dlu ajak aku g mane2 yg dia nk pegi…akhirnya…dr keadaan suka rela…aku rase makin paksa rela…akhirnya… “ape yg cikgu nk lg? lg2 arab! Lg2 arab! Budak lain yg byk kipas cikgu tu maner???!!!” smpai skrg aku rase menyesal~ aku xnak bende camtu jadi lg…

I’m not a person who like people look down on me…maybe dh mmg name aku kan…sariyah…which is mean…yg bermaruah…of coz every people ade maruah..tp aku sgt kuat dgn itu..coz that’s is my name..n aku sgt hiraukan itu. Org boleh katekan ape saje kt aku…org boleh mtk tlg kt aku…org boleh nyusahkan hidup aku…smpai ade org2 yg ckp aku bodoh sbb terlalu baik…baik ke aku?? Aku sekadar tolong ape yg aku mampu…as a fren…as a student…as a daughter…as a human…aku tlg org ape yg aku mampu…tp jgn sampai ape yg aku tlg dgn lillahitaala tu jd paksa rela…aku xnak camtu…sbb aku tau..aku ni bukan baik pn..so..aku doa dgn tlg org dpt kurangkan aku wat jahat..maknenye kt situ…korg bleh mtk tlg ape saje kt aku selagi aku terdaya nk tlg..tp jgn amik kesempatan kt aku sbb aku plg x suka org camtu~ what you give you get back…aku slalu ingt tu…lebih2 lg cth kalu kite buruk2kan org…one day org akan burukkan kite blik...i always remember 1 thing…
~WHAT YOU GIVE YOU WILL GET BACK~

hanya`kawan
11 april 2009
1.30am

No comments:

Post a Comment